lördag 3 oktober 2009

Nu kommer den...

Det känns i luften att det är snö på gång! Hörde också att dom sa det på vädret igår. Usch! Den kunde gott vänta ett tag till innan den kommer. Först vill jag ha höststormarna som hör till och att löven trillar av....

Har fortsatt med lite fix i uterummet. Som ni såg i förra inlägget har min gamla flasktork kommit in hit. Nu hängde jag dit mina glöggmuggar. Det är väl vad som kommer passa att dricka här ute i kylan... Hela sommaren har den stått i vårt lilla lusthus där jag har mina planteringskrukor. Meningen var att jag skulle hänga gamla lerkrukor på den vid mitt planteringsbord som jag aldrig hann greja till. *fniss* Det får väl bli nästa sommar... (kanske)

Än så länge hänger den uppstammade lavendeln med också. Vi får se hur mycket kyla den klarar. Den är frodigare nu efter den här varma hösten än vad den varit på hela sommaren...

Jag har planterat den i en gammal ärgad kopparkastrull... Dom nästan kastar dom på en när man är på auktion. Inte många som vill ha koppar nu för tiden. Jag gillar koppar när den inte är det minsta putsad och gärna helt ärgad...

I en gammal zinklåda har jag placerat några glas...

Den gamla stegen är perfekt att ha små ljuskoppar på med värmeljus i....


Nu ska jag hoppa ur pyjamasen och gå ut och ta undan det sista i trädgården innan snön kommer...


Hello everyone! On yesterdays news they promised snow in our area today... I think it´s to early. It could wait a few more weeks before it comes. I still have a lot to do in the garden.
In the garden room I put som cups on the French winebottledrier. Cups to drink warm glogg in (It´s hot wine with sugar and spices, served with raisins and almonds. It´s very common to drink here in Sweden wintertime (especially around christmas). The lavender tree is still alive even if it´s several degrees below freezing-point. In a big old zinkbox I put som glasses....

Have a nice nonsnowy Saturday! More pictures next time!

Kram till er alla! Susanne

26 kommentarer:

Jennyshemochharmoni sa...

Det är så fantastiskt mysigt ert uterum. I love :) Ha en underbar helg! KRAM

Ett Vitare Hem sa...

Mmm kylan har kommit snabbt de sista dagarna, ska nog plocka undan ute på vår inglasade balkong i helgen också och förbereda vinterns ankomst även om jag tror och hoppas att det dröjjer ett tag till innan snön kommer här....
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Weißer Vintagezauber sa...

Hello,
what snow??? This is the insanity. with us these are still about 20 degrees with a lot of sun.
Am stretched on your next pictures.
Affectionately yours,
Elke.

Pfefferminza sa...

Good morning! I enjoy your very nice pictures everytime, thanx!...Snow, that´s definetely much too early!!!...I know glogg, in Germany we have a very similar thing called Glühwein. It´s made of red or whitewine with lots of christmas spices in it...lecker!!! Happy weekend, Britta*

n o r d i n g å r d e n sa...

Alltså, ditt uterum, som sagt... ja, jag vet inte vad jag ska skriva... orden tar slut, men vilket ställe att ha party på: ) och vilka fina glöggmuggar!!

Lavendel stod vackert i den ärgade grytan och stegen, vilken fin, med plana trappsteg!!!

Ha en fortstat bra helg, trots kylan, jag lider när jag tänker på fåren som står i en annan hage nu, utan tak, kyla klarar de nog med det ska ju regna i em och sen bli flera minus, fy va jobbigt... Mari.

Annas skattkammare sa...

Hej Susanne! Snö!? Nej fy, jag har ju precis vant mig vid hösten och gillar inte ens att det varit minusgrader på nätterna i veckan.. :/
Men gud så snyggt du har på bänken i uterummet! Så fina detaljer ihop, och stegen är ju så snygg! Dit skulle jag gärna komma på glöggparty.. =)
Trevlig helg!
Kram /Anna

Skatan sa...

ÅHå, kanske hinner ni före med snö i år! Det låter nästan så...fast vi har svinkallt och jag har inte riktigt hängt med i svängarna! Måste ner i källaren och rota fram lite varmare ytterkläder till oss alla.

Härligt med ett uterum som kan grejas med efter årstid och smak...

Önskar en fin helg.

Anna Panna

Pink and white dreams sa...

Hej Suss,

snö! På riktigt, hua! Har gillat den långa varma hösten.
Ert uterum är helt underbart, skulle oxå vilja sitta med en glöggmugg på ett sådant där ställe.

Sabi (utan Wabi)

Anonym sa...

Får jag fråga vad du jobbar med? Är lite nyfiken. En mycket bra blogg vill jag också säga som jag dagligen kikar in i. Kram Ebba.

Mamma C sa...

Snö i luften har jag inte kännt av ännu. Men kallt är det i allafall. Idag är det riktigt grått och trist ute oxå. Så fint ni har det i ert uterum. Dags snart att ta sig en glögg om kylan håller i sig. Ha en bra helg.
Kram Mamma C

Helen sa...

Nä, ve och fasa! Snö vill vi inte ha!

Såg på vädret att vi som bor vid kusten häruppe i Skellefteå skulle nog få regn istället!

Och det kan jag gå med på, men snö...Icket!

Oj, vilka underbara bilder du visar!
Jag har sparat dem i min inspirationsmapp till den dagen min dröm om ett uterum går i uppfyllelse.

Ha en bra helg!

Kram!

fröken knopp sa...

vilken underbar ställning!! Här går vi med i pyamasen ännu..skönt..:)

usch inte snö ännu..men här i blekinge klarar vi oss nog ett tag till får ja hoppas..:)

Ha en bra dag!! kramar elin

Anonym sa...

Hej Susanne!
Vilket fint uterum du har, det har jag sagt flera gånger, men jag menar det. Där får ni sitta och mysa under hösten med många tända ljus, du har ju placerat ljusen så bra. Ha en fin helg.
Gun-Britt

Katta sa...

Aha, är det en flasktork tycker den är jättesnygg till kopparna med. Den där snön som ska komma alldeles för tidigt blir nog inte långvarig, kram Katta

Galleri Hönshuset sa...

Hej, hur står det till denna lördag?

Härliga bilder som alltid från ert uterum...
Du ser, det blev en kopphållare =)Så fint. Det var i senaste Jeanne d Arc tidningen jag såg bilden där dem hade en sån flasktorkare som kopphållare. Verkligen fint, säg till om du får hem fler så köäper jag gärna den =)

Ha det gott. Kram Pirre

BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv genom världen sa...

hej! Åh, så himla fint du har det!! Älskar dedär flasktorkarna, måste oxå skaffa en :)
ha en bra helg! Kram!

http://www.shabbychicliv.blogspot.com/

Anna-Malin sa...

Det där uterummet hade gärna fått flytta hit...Stegen....mmmmmm.

Jag läääängtar till snön kommer. Tyvärr brukar den lysa med sin frånvaro i dessa delar av landet.
Här får vi hålla tillgodo med konstant blåst och regn...

Ha det gott!

Kram
A-M

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilket härligt uterum ni har, och den där ställningen du hängt glögg-muggarna på var superfin. Det ska bli så gott med första glöggen.
Ha en mysig lördag
Kramar
AnnaMaria

My home is my Castle sa...

Åhh som jeg koser meg her inne :))
Du har det så lekkert og flott :)

Ønsker deg en fin lørdag vider.
Klem,kari

MODERN COUNTRY sa...

Hei Susanne!

Ååå din blogg er så fantastisk !!virkelig noe ekstra som jeg alltid gleder meg til å besøke. Du skaper vakre hjørner både ute og inne. Så mysig sånn med trappen og skimrende glass med lys i.

Tross min bloggepause må jeg kikke inn, og også passe på og takke deg for dine herlige ord du la igjen for en liten stund siden. Du kan jo bare tenke deg hvor glad jeg ble :)

Nyt en varm og god helg!
Klem Aina


(Tenk snart kommer snøen! Det er hutrendes kaldt her også..)

Titti underkalas-eken sa...

Men åh, redan i ditt förra inlägg dånade jag nästan när jag såg din vintork och denna gång var jag tvungen att ropa på mannen som också gav den tummen upp! Såå läckert med kopparna hängandes på. Men jag kan också se den till jul, men småpaket hängandes på varje pigg, eller som mannen föreslog, ett spetsat rött juläpple på varje skulle väl göra sig?? Den har ju nästan en granform!
Hur som helst får den "vill ha" masken att vrida sig hysteriskt hos mig!! :D

Lyllo dej!

Kram Titti

Kaylovesvintage sa...

love the cup holder, great photos

Unknown sa...

Håller med dig, snön kan vänta, ler. Jätte fina bilder som alltid hos dig! Kram Petra

Fruädel sa...

Vilken underbart härlig och inspirerande blog du har!!! Blir varm som en nybakad kanelbulle i själen av alla vackra bilder och dina fina textade skyltar, vilken begåvning! Myspysigt värre! Har just sparkat igån en liten blogg...med hemskt dåliga foton tagna med mobiltelefonen, hihi! Man tager vad man haver! På med tofflorna nu, kylan kommer! Brrr!/ tess

Anci sa...

Hej !
Det ser underbart ut i ditt uterum ! Och vilken rolig inredningsdetalj ! En flasktork är något som kan användas på flera sätt och ditt är bra :)

Ha en skön söndag

Kram
Anci

hagagården sa...

Underbart vackert!!!!
kram o ha det så gott
ninni

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin